Tips Berjimat Cermat Dan Rancang Kewangan

Apabila beri nasihat, pertama ialah utk diri ini sendiri , untuk anak2 dan keluarga, seterusnya utk Uolss yg dikasihi.

Jika elok, jadikan tauladan dan panduan. Jika tidak, simpankan ia di sini saja.

­čî║Berjimat Cermat­čî║

Yg ni bukan maksud simpan banyak duit je, tapi tukar cara kita berbelanja. Dah tukar, baru simpanan boleh berlaku.

Cemana ye nak berjimat cermat?

* Belanja dapur
- rancang nak beli apa, nak makan apa, kat mana nak makan, nak masak sendiri ke, tulis apa nak beli...semua tu bantu kita berjimat cermat.

*Belanja2 Lain
-juga rancang dulu. Senaraikan kepentingannya. Tak penting, dan duit pun tgh sikit, tak payah beli lagi.

­čî║Sediakan Plan Tabungan­čî║

Pelan tabungan ni tak sama dgn bajet. Tgk bil2, belanja2 wajib, dan utk kecemasan juga. Jumlahkan dan tolak dgn pendapatan. Lebihan yg ada disimpan dgn istiqamah...tak payah nak ambik2 dah jika tiada kecemasan mndesak.

­čî║Bebaskan diri dari hutang­čî║

Sukarkan? beli rumah, kereta secara hutang....sbb dua perkara ni amat mahal, dan keperluan pada zaman ni.

Jika mampu, gunalah tunai. Tak mampu, pastikan mampu bayar ansuran.

Hutang kat sini ialah lebih kpd  hutang kad kredit, hutang ah long, hutang dgn syt menjual brg2 tak perlu.

Jika masih guna..hentikan. Elok jadi salah satu azam tahun baru nanti.

Setelkan ansuran hutang dulu sblm ke arah lain.

Bayar hutang2 yg ada secara minimum kecuali salah satu. Bayar sebanyak yg mungkin atas satu hutang ini. Jika habis bayar yg satu ini... buat yg sama ke atas hutang kedua.

Dgn berjimat dan ada pelan tabungan kukuh, kita dpt elak berhutang juga....

Rahsia berjimat cermat..berbelanja berhemah.

Memang rasa tersekat apabila terpaksa berjimat cermat, tetapi ianya pemberi semangat utk kita berusaha utk ubah kehidupan. Alhamdulillah.

Berusaha, dgn biz Shaklee, inshaAllah, untuk gandakan pendapatan. Sebab peluangnya unlimited... Bisnes dgn modal kecil tapi mampu jana income 4-6 angka , dengan usaha dan doa.

Inila cara paling baik utk ubah taraf hidup.... untuk bebas kewangan, untuk bantu org lain.

Bagi yg masih memikirkan bagaimana cara nak ubah kehidupan, bagaimana nak rancang masa depan.... yg masih mencari2 peluang, bisnes online Shaklee adalah utk anda.

Sila hubungi akak utk info lanjut.

Nas 0194706780
#2wave #liveamazing #shakleeeffects
#tsunamishaklee #brrjimatcermat
#binakehidupandenganbisnesShaklee

Share this:

Tentang Nas Ibrahim

A mother of 7 energetic and lovely children.Working part time as a Shaklee Distributor.Support healthy consumptions and lifestyles.Contact me 0194706780 for Shaklee products.Provide Cash on Delivery for Kuala Kangsar, Padang Rengas, Sungai Siput, Ipoh dan Taiping areas.