10 Punca Jeragat dan Pigmentasi Adalah Dari Amalan Tanpa Sedar Dalam Kehidupan Seharian Puan

10 Punca Jeragat Ini Memang Mengejutkan Kerana Berpotensi Besar Menambahkan Lagi Tompok Jeragat dan Pigmentasi Pada Muka Puan

Aktiviti-aktiviti seharian kita, tanpa kita sedari, dan kadang-kadang ianya adalah aktiviti wajib kita, menjadi punca jeragat dan pigmentasi pada muka yang kita amat sayangi.

Di sini Kaknas senaraikan punca-punca jeragat dan pigmentasi tersebut:


1. Ketidakstabilan Hormon

Hormon yang tak stabil memudahkan pigmen dan jeragat muncul. Hormon tak stabil juga boleh beri puan kesan-klesan lain seperti tiroid, penyakit buah pinggang, hati dan lain-lain.

2. Merokok

Dahlah badan terdedah kepada toksin, merokok juga banyak merosakkan antioksidan badan. Sel-sel baru sukar nak dibuat. Kulit pun tak sihat. Maka, naiklah jeragat dan tompok pigmentasi pada muka.

3. Stress / Tekanan

Haa... stres ni semakin meningkat sekarang. Melanda ramai orang. Stress tak sempat buat kerja, stres tak cukup wang, stres dalam perhubungan, stres jalan jammed. Macam-macam stres... Tanpa sedar, kalau kita wanita stress, jeragat suka sangat naik. Sebab stres ni membuatkan rsdikal-radikal bebas dalam badan meningkat kerana hormon tak stabil tadi. Pigmen hitam cepat je keluar, lalu terjadilah jeragat.

4. Banyak guna produk pewangi

Mmmm... wangi nye. Bestnya bau. Sedapnya. Sepanjang jalan yang dilalui dia, wangi  wooiii...

Semua orang suka kan pewangi. Nak nak yang badan cepat je berbau.

[ Cegah bau badan secara semula jadi dengan vitamin Raja Segala Tumbuhan ]. 

Kulit boleh mendapat alergik dan radang kulit dalam bentuk tompok hitam serta jeragat jika selalu terkena semburan pewangi. Sebab pewangi ada bahan kimia. Ianya boleh bertindakbalas terhadap kulit, lebih-lebih lagi jika disembur dan kena kulit badan.

5. Geseran

Cemana pula ni? Geseran? Ya, kadang-kadang, tanpa sengaja, muka tergeser dengan dinding ke, terlalu kuat menggosok muka ke atau suka sangat guna loofah nilon untuk mandi. Dah syok sangat gosok-gosok, terus gosok juga muka. Haa... muka pun luka kerana geseran. Luka tu mungkin tak rasa dan tak besar, tapi sel dah dilukai. Lapisan halus kulit tercalar. 

Muka cepat kering, mudah rapuh...peluang untuk kulit jadi pigmen tinggi.

6. Suka "Bleach" Kulit atau Putihkan Kulit

"Bleach" kulit akan menyebabkan kulit muka jadi tompok-tompok hitam. Ada bahan kimia bahaya dan ianya beri kesan kepada kulit muka untuk membentuk jeragat.
Jika nak cerahkan kulit, elakkan " bleach " yang membahayakan dan beralihlah kepada kaedah cerahkan kulit secara semula jadi, bebas bahan kimia. Cara paling popular ialah amalkan SR Vitamin C Plus... pencerah semula jadi terbaik.

7. Suka Guna Pewarna Rambut

Kesan guna pewarna rambut sama seperti guna "bleach kulit". Bahan kimia pada rambut boleh kena kulit muka. Potensi muka berpigmen adalah tinggi.

8. Guna Produk Kecantikan Muka Yang Teruk/ Bahaya

Rajin sungguh anda cuci muka, sapu toner kat muka, dengan harapan muka akan bersih, sihat, floles. Tapi, tanpa sedar, banyak bahan kimia bahaya dalam pencuci muka, dalam krim siang, krim malam dsb. Perlahan-lahan, kulit muka jadi teruk, dan jeragat tanpa segan silu akan muncul.

Sebab itu, ramai telah beralih kepada set penjagaan muka semulajadi supaya punca jeragat ini tak terus diamalkan dalam penjagaan harian.

Set NutriWhite Shaklee menjadi pilihan ramai sekarang kerana ianya selamat,  semula jadi dan berkesan.

9. Matahari

Kerap terdedah kepada sinar matahari adalah punca jeragat YANG PALING SERIUS. Sebab itu, kena selalu pakai NW Ultimate Whitening Protection Lotion, pelindung matahari semula jadi yang paling selesa.

10. Kerja Memasak

Apa-apa yang panas, menjadi punca jeragat, Ianya menggalakkan tompok-tompok jeragat timbul. Jika kulit mudah sangat naik jeragat, cuba elakkan suasana panas ini! Tapi, takkan tak nak memasak. Betul tak?

Pakailah juga krim pelindung muka sebelum memasak, iaitu NW Ultimate Whitening Protection Lotion.

Elakkan juga sauna, bilik stim atau yoga panas.


Cara Hilangkan Jeragat.

Set Jeragat Asas.

Hubungi Nas 0194706780

Share this:

Tentang Nas Ibrahim

A mother of 7 energetic and lovely children.Working part time as a Shaklee Distributor.Support healthy consumptions and lifestyles.Contact me 0194706780 for Shaklee products.Provide Cash on Delivery for Kuala Kangsar, Padang Rengas, Sungai Siput, Ipoh dan Taiping areas.