Kuat ke sistem pertahanan badan kita?

Sesebuah negara dianggap kuat jika sistem pertahanannya hebat. Musuh sukar nak intai...apatah lagi nak ceroboh masuk.🚀

Badan kita pun ada sistem pertahanannya... kita panggil siatem imun.  Sistem imun ni lah yg jadi pak guard.... jaga kesihatan 24 jam.

Kalau pak guard lemah, asyik ngantuk, letih.. apa citer?😢😢😪😪

Bayangkan sorang budak disekat dari bermain2. Gembira tak hidup dia.? Agak2 dia bahagia ke? Dia disekat kerana menderita eczema, ada alergi dan asthma yg teruk.  Hidupnya hanya berkisar dgn inhaler, antihistamin dan cortisone.

Punca utama anak ini... sistem pertahanan badannya amat lemah.🙇🏻

Jika anda senang dapat selesema, mudah dapat jangkitan, atau selalu menderita masalah kesihatan, anda kena nilai kembali sejauh mana anda ambil berat dan hargai sistem pertahanan badan semula jadi anda.

Nak tingkatkan sistem imun memang tidak mudah sebab melibatkan setiap sel, setiap tisu dan organ badan anda.

Tapi..dek kerana sistem imun ni amat penting, anda kena buat perubahan. Ubah apa yg anda bagi dan buat terhadap badan anda.....ubah kepada makanan bernutrisi😍, tingkatkan aktiviti 😍dan cara hidup sihat😍.

Sistem imun kita perlu maintenance berterusan.

Jadi, 5 perkara ini dapat bantu kita tingkatkan sistem imun:

🐝 Bagi badan  secukupnya air dan vitamin, mineral, asid lemak, enzim, antioksidan, fiber dan fitonutrien.

🐝 Rawat atau kawal stres

🐝 Jaga usus agar sihat

🐝 Buang toksin dalam badan

🐝 Elakkan memakan makanan yg tak diterima dan tak sesuai oleh badan, cth. ada org tak boleh makan makanan berasaskan tepung gandum. 🍞🍔🌮🌯🍕🍰🍪🍩

🌸 Pengalaman sendiri dan anak2 dalam menangani masalah berkaitan sistem imun yg berkesan ialah dengan konsisten mengambil Vivix, Vit. C, Nutriferon, Performance Drink dan HerbLax.

Kalau Amerika tersenarai di kedudukan tangga teratas dalam kehebatan sistem pertahanan dari segi sumber tenaga, sistem pertahanan di darat, udara 🚀🛩🚁 dan laut 🛥, sumber2, logistik, kewangan, penguasaan geografi⛰...

maka, sudah tentu kita pun nakkan sistem imun kita tip top. Nombor 1 juga.

Bukan susah...dengan Vitamin2 di atas, inshaAllah..kita dan keluarga memiliki sistem imun yang kuat dari serangan2 terhadap kesihatan.

Share this:

Tentang Nas Ibrahim

A mother of 7 energetic and lovely children.Working part time as a Shaklee Distributor.Support healthy consumptions and lifestyles.Contact me 0194706780 for Shaklee products.Provide Cash on Delivery for Kuala Kangsar, Padang Rengas, Sungai Siput, Ipoh dan Taiping areas.

0 comments:

Post a Comment