Punca dan Simptom Penyakit Gastrik

Kadang-kadang individu tertanya-tanya apa yang menyebabkan dia mendapat gastrik. Gaya hidup lebih kurang sama je kan dengan rakan lain tapi anda ada gastrik, rakan tak ada.

PUNCA-PUNCA GASTRIK

Kerengsaan

Akibat daripada  * pengambilan alkohol berlebihan.
                           * mengalami muntah kronik
                           * mengalami tekanan
                           * selalu menggunakan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin atau ubat-                                        ubatan anti-radang yang lain.

Wujud Bakteria Helicobacter pylori (H. pylori)

Bakteria ni hidup dalam lapisan mukus perut. Jika gastrik tak dirawat, jangkitan ini mungkin menyebabkan ulser, dan paling menakutkan jika terjadinya kanser perut.

Gastrik Ulser

 Anemia pernisius

Anemia ini terjadi apabila perut tidak mempunyai bahan semula jadi yang diperlukan untuk menyerap dengan baik dan mencerna vitamin B12.

Refluks hempedu

Pengaliran balik hempedu ke dalam perut dari saluran hempedu (yang menghubungkan kepada hati dan pundi hempedu).

Simptom Penyakit Gastrik

Ada orang yang ada simptom atau gejala gastrik, tetapi bagi yang ada simptom, ianya berbeza-beza antara individu.

Jika anda ada mengalami antara simptom-simptom gastrik di bawah, kemungkinan anda ada penyakit gastrik, dan silalah berjumpa dengan doktor untuk membuat pengesahan dan rawatan gastrik selanjutnya.


/ Loya atau sakit perut yang berulang-ulang.
/ Kembung perut.
/ Sakit perut.
/ Muntah.
/ Senak
/ Rasa membakar atau sakit seperti gigitan di dalam perut di antara waktu makan atau pada     waktu malam.
/ Tersedu.
/ Hilang selera makan.
/ Muntah darah atau keluar bahan seperti warna kopi / tanah
/ Najis hitam

Pelbagai Kisah Pesakit-pesakit  Gastrik:

1) Saya dah 3 minggu sakit perut, muntah, pedih ulu hati. Makan ubat klinik pun tak jadi apa. Minum susu dah bergelas gelas. Tapi takda perubahan. Selera makan pun dah takde. Nak buat macam mana ni yee? 

2) Saya lelaki, berusia berusia 69 tahun. Saya tidak pernah mempunyai masalah yang serius mengenai asid refluks. Baru-baru ini apabila meludah, keluar darah berwarna merah terang. Saya meludah darah selama sembilan hari berturut-turut dan dua kali terdapat cukup banyak pendarahan. Tidak ada darah dalam air kencing atau najis saya. Saya juga tidak muntah atau alami ketidakselesaan lain. Selepas sembilan hari saya tidak mempunyai masalah lagi. selepas berjumpa doktor, saya menjalani endoskopi dan didiagnosis sebagai mempunyai Gastritis dan Hiatial Hernia. Saya telah berikan Prevacid. - Lelaki F.

3) Saya sakit pada bahagian atas perut kiri dan di antara tulang belikat. Saya juga terasa berat di dada saya selepas makan dan baru-baru ini terasa seolah-olah makanan telah terperangkap dalam tekak saya. Doktor lakukan endoskopi dan dimaklumkan bahawa saya mempunyai gastritis ringan. - wanita L.

4) Gastritis saya bermula dengan rasa senak tetapi ia tidak hilang. Pada masa yang sama, saya mula mengalami sakit belakang pada bahagian tengah yang benar-benar menganggu aktiviti seharian. Selepas seminggu ia mula membuatkan saya bangun pada waktu malam; rasa terbakar, sakit yang berapi-api yang hilang sekejap dengan pelega kesakitan yang kuat. Makan sudah tidak sama sekali menarik bagi saya. - Wanita, G.

5) Saya telah disahkan menghidap gastrik dan H. pylori. Saya mempunyai sakit yang teruk dan sakit di bawah tulang rusuk kanan saya terasa bergerak ke belakang saya.- Wanita J.

JANGAN BIARKAN MASALAH GASTRIK MENGANGGU KESIHATAN DAN KEHIDUPAN SEHARIAN ANDA. BERTINDAK SEGERA SEBELUM LEBIH PARAH.

Bagaimana Doktor Akan Mendiagnos Masalah Gastrik Anda?

Biasanya doktor akan menyemak sejarah perubatan peribadi anda dan juga keluarga anda.
Ujian fizikal secara menyeluruh akan dilakukan kepada anda.
Selepas itu, doktor mungkin akan mencadangkan mana-mana ujian berikut yang sesuai:

1. Endoskopi atas ( Upper endoscopy )
Satu endoskop, tiub nipis yang mengandungi kamera kecil, dimasukkan melalui mulut dan turun ke dalam perut anda untuk melihat lapisan perut. Doktor akan memeriksa keradangan dan akan lakukan biopsi, satu prosedur di mana sampel kecil tisu diambil keluar dan kemudian dihantar ke makmal untuk dianalisis.

2. Ujian darah

Doktor boleh melakukan pelbagai ujian darah, seperti memeriksa bilangan sel darah merah anda untuk menentukan sama ada anda mempunyai anemia, yang bermakna bahawa anda tidak mempunyai sel darah merah yang mencukupi. Dia juga dapat melindungi jangkitan H. pylori dan anemia pernisius dengan ujian darah.

3. Ujian Najis

Ujian ini untuk mengenalpasti kehadiran darah dalam najis. Jika ada, kemungkinan anda ada penyakit gastrik.

Untuk mengelakkan penggunaan ubat-ubatan bahaya yang ada bahan kimia dan boleh meroskakkan buah pinggang pada masa akan datang, ada alternatif terbaik yang berasaskan alam semula ajdi, tiada bahan kimia bahaya, selamat dan berkesan. InshaAllah.

Atasi Gastrik Dengan Set Puasa *


ESP
•    Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan
      rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
•    Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
•    Mengandungi lima  vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian, dan 
     soya isoflavones.  Kajian menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal
     kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.
•    Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu Program yang digelar Identity    
     Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari
     proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.

Pemberi tenaga segera – Membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem imun, dengan itu ia memulihkan keletihan, migrain, insomnia dan tekanan gejala yang berkaitan seperti kemurungan, kebimbangan, ketakutan, dll.

PERFORMANCE DRINK

Minuman Hidrasi Tulen – Sebelum, Semasa dan Selepas Aktiviti / Latihan Seharian

Penghilang Dahaga untuk Si Juara
Penyahhidratan merupakan penyebab biasa bagi kelesuan dan tahap pencapaian yang kurang memberangsangkan bagi para atlet. Shaklee Performance® terbukti secara klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air.  Tambahan pula, Performance mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi yang lain.
Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietari   dengan campuran unik karbohidrat kami  dapat memberikan tenaga segera dan berkekalan bagi menyokong hidrasi optimum.

Terbukti secara klinikal
Ujian makmal terhadap atlet dengan pencapaian cemerlang menunjukkan yang Performance Shaklee dapat:
•    Mengurangkan kehilangan bendalir bagi meningkatkan hidrasi
•    Memberikan spektrum elektrolit yang menyeluruh termasuk kalsium dan magnesium 
•    Memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam     
     meningkatkan stamina.

Dapatkan yang Terbaik, Serlahkah yang Terbaik


Nutrisi untuk para atlet sukan Shaklee memberikan apa yang tubuh anda perlukan; sebelum, semasa dan selepas latihan, dengan formula yang terbukti secara klinikal  dapat membantu anda bertahan lebih baik, berlatih lebih lama dan kembali bertenaga dengan lebih cepat.

Jaminan Ketulenan Shaklee
Tidak mengandungi perasa tiruan, pemanis atau sebarang bahan pengawet tambahan.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

TERBUKTI SECARA KLINIKAL:
1) Membantu tubuh berhidrasi dengan lebih baik berbanding air!
2) Memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam     
    meningkatkan stamina.
3) Mengandungi imbangan elektrolit untuk MENCEGAH ‘DEHYDRATE’.
4) Tiada perasa tiruan, pemanis atau pengawet yang ditambah
5) Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietari. Ia terdiri daripada campuran unik    
    karbohidrat dan kandungan garam. Fungsi karbohidrat dalam PD ini membantu     
    menggantikan semula tenaga yang hilang.

MEAL SHAKES


Kebaikan Meal Shakes:
i. Bekalkan 19 vitamin dan mineral perlu untuk tumbesaran normal.
ii. Menambah selera makan anak-anak.
iii. Anak tidak mudah kerap jatuh sakit.
iv. Bekalkan tenaga tambahan bagi anak-anak berpuasa.
v. Mengatasi masalah sembelit anak-anak.
vi. Sebagai cara menambah berat badan anak-anak.
vii. Untuk perkembangan tulang yang sihat.
viii. Sesuai untuk anak-anak obes kerana Meal Shakes memberi rasa kenyang lama.
ix. Sebagai makanan otak kerana ada kolina, kalsium dan protein.

Hubungi Nas 0194706780 untuk mendapatkan Set Gastrik atau konsultasi. Terima kasih.









Rujukan:

http://www.webmd.com/digestive-disorders/digestive-diseases-gastritis?page=2

http://www.emedicinehealth.com/gastritis/viewer-comments_em-43.htm

Share this:

Tentang Nas Ibrahim

A mother of 7 energetic and lovely children.Working part time as a Shaklee Distributor.Support healthy consumptions and lifestyles.Contact me 0194706780 for Shaklee products.Provide Cash on Delivery for Kuala Kangsar, Padang Rengas, Sungai Siput, Ipoh dan Taiping areas.