Mengatasi Penyakit Gastrik Dengan Selamat dan Semula jadi

Setelah didiagnos dan disahkan anda menghidap penyakit gastrik, sebaik-baiknya anda mengikut arahan doktor.

Doktor akan mencadangkan rawatan berikut untuk mengatasi penyakit gastrik anda:

1. .Mengambil antasid dan ubat-ubatan lain (seperti perencat pam proton atau H-2 blockers) untuk mengurangkan asid perut.

 2. Mengelakkan makanan panas dan pedas.

Walaupun, makanan pedas dan panas serta kafein TIDAK menyebabkan gastrik, tetapi ianya menggalakkan atau menyebabkan simptom gastrik lagi.

Walaupun makanan pedas dan kafein tidak menyebabkan gastritis, anda mungkin perasan bahawa ia akan mencetuskan atau membuat gejala lebih teruk. Makanan pedas dan kafein boleh merengsa lapisan perut, yang sudah meradang jika anda mempunyai gastritis. Apa-apa kerengsaan tambahan boleh membuat gejala lebih menonjol.

Ia adalah biasa untuk mengelakkan makanan pedas dan kafein jika anda mempunyai isu-isu gastrousus seperti gastritis. Anda mungkin perlu untuk menghadkan atau mengelakkan makanan dengan serbuk cili, lada hitam dan merah, serbuk bawang putih, lada dan rempah kuat yang lain, dan juga minuman berkafein.

Bagi gastrik yang disebabkan oleh jangkitan H. pylori, doktor anda akan menetapkan pengambilan neberapa antibiotik serta ubat menyekat asid (digunakan untuk pedih ulu hati).

Jika gastritis adalah disebabkan oleh anemia pernisius, suntikan vitam B12 akan diberikan.

Menghapuskan makanan tak sesuai daripada diet anda seperti laktosa daripada susu atau gluten daripada gandum.

Anda perlu berbincang dengan doktor anda sebelum berhenti sebarang ubat atau memulakan sebarang rawatan gastritis anda sendiri.

Pengambilan supplemen tambahan semula jadi yang sesuai untuk pesakit gastrik boleh membantu anda melegakan masalah gastrik.


Hubungi saya Nas 0194706780 untuk segera mendapatkan konsultasi, nasihat dan set ini.




Rujukan:

http://www.livestrong.com/article/518440-can-spicy-foods-or-caffeine-cause-gastritis/

Share this:

Tentang Nas Ibrahim

A mother of 7 energetic and lovely children.Working part time as a Shaklee Distributor.Support healthy consumptions and lifestyles.Contact me 0194706780 for Shaklee products.Provide Cash on Delivery for Kuala Kangsar, Padang Rengas, Sungai Siput, Ipoh dan Taiping areas.

0 comments:

Post a Comment