Tips Penjagaan Diri Untuk Elak Penyakit Keturunan

Dulu, selalu tertanya-tanya, kenapalah doktor selalu tanya soalan ni apbila Kak Nas buat pemeriksaan.

Tak ada pulak tanya doktor kenapa.

Mak ayah ada penyakit ni tak? Darah tinggi? Kencing manis? Masalah jantung? Dan lain-lain...

Dalam banyak-banyak penyakit yang ditanya, dua je yang arwah mak ada.

Darah tinggi dan asma. Kedua-dua ni pun mak dapat semasa mengandung adik bongsu Kak Nas.

Hinggalah akhir hayat mak, mak akan bergantung kepada ubat-ubatan hospital.

Sekarang, fahamlah kenapa doktor tanya soalan begitu.

Doktor akan tanya sejarah perubatan dan kesihatan keluarga sebab kelaurga ada beberapa faktor persamaan dengan diri kita... genetik, persekitaran dan cara hidup.

Faktor-faktor inilah yang bagi 'clue' kepada doktor keadaan kesihatan kita sekarang dan akan datang. ada potensi tak untuk kita dapat penyakit yang sama seperti mak ayah kita, atau tidak.

Risikonya ada dan lebih tinggi lah. Belum tentu akan dapat tetapi sebagai langkah berjaga-jaga.

So, memang dah berlaku. semasa mengandung anak bongu, tekanan adrah tinggi Kak Nas amat tinggi, sehingga Kak Nas masuk wad. Pemantaun yang lebih kerap dilakukan pihak hospital.

Selepas bersalin, tekanan darah berkurang sedikit tetapi masih tinggi. Penjagaan pemakanan juga dilakukan tetapi mungkin sebab dah lama keadaan badan tak dapat nak sesuaikan dengan baik.

Jalan yang Kak Nas pilih, melakukan pemeriksaan berkala, menjaga pemakanan, melakukan senaman berkala, dan mengambil vitamin2 Shaklee ( sebab ofkos semualajadi 100%, selamat, berkesan, InshaAllah ).

Alhamdulillah, syukur. Kesihatan idaman kembali semula.

So, Uolss nak tau perinciannya?

Pemakanan - makan makanan seimbang, Kak Nas lebihkan sayuran dan buahan. Kak Nas kurangkan garam dan makanan berminyak, kurangkan daging, ayam dan seafood. Kak Nas elakkan gula putih, dan banyak minum air kosong.

Senaman - yang ni banyak Kak Nas buat kat rumah. Melompat, regangan, jogging. Sekali sekali pergi gym.

Pemeriksaan berkala - Selalu jumpa pihak LPPKN, atau guna alat cek tekanan darah dan kolestrol. masalah gula Kak Nas tak risau sebab selalu normal. Alhamdulillah.

Vitamin-vitamin yang Kak Nas ambil:

Vivix - sebab ada resveratrol dan polifenol yang sangat tinggi antioksidan. Resveratrol dan polifenol bantu pulihkan kerosakn sel DNA, menagwal genetik, beri tenaga kepada sel2, dan elakkan penimbuna protin AGE.

Pada Kak Nas, Vivix yang ada resveratrol dan polifeno; amat sesuai untuk nak jaga daripada penyakit keturunan ( harap tidak overclaim. Kak Nas dah rasa. Ini testimoni diri sendiri.)

Omega Guard - ada Omega 3 yangmencegah penyakit saluran darah dan strok.

Garlic Complex - Garlic sebagai agen detoks dan moderatkan tekanan darah tinggi, serta bantu turunkan kolsestrol

dan beberapa vitamin lain untuk bantyu tingkatkan sistem imun, bantu pulihkan masalah kulit, eczema dan lain-lain.








Share this:

Tentang Nas Ibrahim

A mother of 7 energetic and lovely children.Working part time as a Shaklee Distributor.Support healthy consumptions and lifestyles.Contact me 0194706780 for Shaklee products.Provide Cash on Delivery for Kuala Kangsar, Padang Rengas, Sungai Siput, Ipoh dan Taiping areas.