Tips Kewangan Selepas Raya

Mengeluh dan rasa sempit biasanya selepas raya. Masalah kewangan tak habis-habis. Tapi, jika ikuti tips kewangan selepas raya ini, inshaAllah tahun depan dan seterusnya, Uolss tak akan rasa pening dan gelisah akibat tak cukup wang atau banyak hutang.

credit photo: www.ox.ac.uk/news/
Kak Nas nak share tips kewangan ini, tak kira selepas raya, atau selepas apa-apa pun, agar sepanjang masa Uolss ada backup atau sandaran untuk elak dari kesempitan wang.

Siapa tak perlukan wang? Semua orang perlu, lagi-lagi bagi yang anak atau tanggungan ramai. Jadi, tak payah rasa malu nak mengaku yang untuk hidup lebih selesa, lebih bermaruah, wang memang menjadi keperluan.

Tepislah kata-kata negatif.

"Tak cukup lagi ke gaji tu?

"Apa nak buat? Dah takdir hidup miskin?

" Suami tak bagi duit ke?"

"Buat apa nak nyusahkan diri. Hidup ala kadar saja."
Jauni kata-kata negatif untuk bantu Uolss bebas kewangan
Credit photo: www.breakthroughpsychologyprogram.com/
Persoalannya...

Adakah Uolss mampu penuhi keperluan diri dan anak-anak tanpa berhutang?

Adakah Uolss boleh berikan at least segala keperluan asas kepada anak-anak yang memyambung pelajaran?

Adakah Uolss dapat hadapi saat-saat kecemasan tanpa keluh kesah, mana nak cari wang nak repair kereta rosak, nak bayar yuran pengajian anak-anak, dan sebagainya?

Adakah Uolss boleh bantu orang lain yang memerlukan?

Adakah Uolss boleh bersedekah kepada pelbagai pondok-pondok pengajian Islam, menyumbang kepada syiar Islam?
Memang bukan kewajiban, tetapi bila lagi kita nak menyumbang untuk pembangunan agama kita.

Nak bebas kewangan, atau sekurang-kurangnya nak bagi diri kita dan keluarga kita mampu hidup tanpa kesempitan sepanjang masa, lebih-lebih lagi selepas raya.
Credit: http://www.sinarharian.com.my/bisnes/tenang-bayar-hutang-dalam-kalut-isteri-sakit-1.306719
Tips Kewangan Selepas Raya ini mesti bermula sekarang. Jangan tunggu nak lihat orang lain buat.

1. Elakkan ambil sikap...

" Kau dah berjaya, baru aku ikut."

" Betul ke ni? Boleh ke tambah pendapatan.   Tak nampak pun."

2. Hati yang bersungguh-sungguh nak tambah wang. Nak ubah kehidupan. Nak cari duit tambahan selepas raya ni.

Apabila hati dah nekad, baru ada usaha dan tindakan.

3. Konsisten buat sehingga raya tahun depan, seterusnya sehingga bila-bila.

Ok. Minda, hati dah sebulat sepakat nak buat perubahan. Sekarang, apakah caranya nak gandakan pendapatan?

Yang baru habis belajar, apakah caranya nak dapatkan pendapatan lumayan, yang akan berganda-ganda lebih pantas berbanding kenaikan gaji tahunan.

(Awas: Ini bukan skim cepat kaya, skim ponzi, skim pelaburan tunggu hasil besar, atau skim MLM yang menipu duit orang ramai dengan produk reka-reka yang hampas atau tiada kualiti).

Ini adalah bisnes bermaruah, dengan produk sentuasa orang nak beli, sistem bisnes tersusun dirancang bijak pandai yang penuh keadilan, dan bisnes yang bertapak kukuh lama, puluhan tahun.

https://www.slideshare.net/mobile/AmyHagerup/shaklee-business-opportunity-for-the-savvy-entrepreneur
Bisnes ini memberi perubahan kehidupan kepada ramai orang, yang menjadikan bisnes ini sebagai kerjaya utama, sebagai sumber pencarian pendapatan suami isteri dan adik beradik, sebagai pilihan kerjaya selepas graduate, atau yang memilih berhenti kerja hebat ( jurutera OnG manager OnG, pendidik dsb ).

Cuma, Uolss saja yang belum.

Uolss yang samada bergaji tetap, atau sedang buat bisnes lain yang hidup segan mati tak mahu ( yang sangat maju dan dapat jana wang tu lain lah ), suami yang tak cukup pendapatan, atau suri rumah nak bantu suami dan anak-anak.

Tiada syarat akademik atau pengalaman.

Syarat utama... nak jana pendapatan lebih dan sanggup dibimbing mentor.

Ikutilah langkah-langkah ini untuk mulai melihat setiap tengah bulan, bonus Uolss masuk akaun bank masing-masing.

Di samping Uolss nikmati untung runcit atas setiap jualan.

A. Hubungi Kak Nas 0194706780 untuk konsultasi apa nak buat sebelum nak mula.

Daftar ahli dengan yuran paling rendah. RM79.50 SAHAJA.

Inilah modal Uolss nak buat bisnes. Tak perlu ratusan atau ribuan seperti nak bisnes lain.

Uolss akan dapat buku2 kit keahlian.

Credit photo: Shaklee2u.com.my
Buku penuh ilmu dan panduan. Bukan itu saja, Kak Nas akan sedia jawab jika Uolss tanya. Bimbingan berterusan. Tiada caj!

B. Uolss akan dibimbing, diajar, dilatih dan diberi teknik dan taktik bisnes ini.

Langkah demi langkah diajar sehingga Uolss benar-bemar akan dapat jana wang.

Sebulan pun dah Uolss boleh jana wang.

C. Setiap jualan, Uolss akan dapat untung runcit. Gunalah untung runcit untuk kelangsungan bisnes Uolss. Bagaimana?

Akan diajar. Hubungi Kak Nas 0194706780

D. Setiap 15 haribulan setiap bulan ( biasanya ada juga dapat awal, tetapi tidak pernah lewat ), Uolss akan dapat bonus pula.

Lagi banyak bonus jika Uolss laksanakan bisnes dengan lebih rajin, tekun dan berfokus.

Hasil bonus, kongsilah dan agihkan ikut portion sepatutnya. Untuk ibu bapa, belanja pasangan dan anak-anak, untuk keperluan kehidupan, untuk sedekah, keprluan bisnes Uolss dan tabungan.
Untuk tips tabungan, sila lihat 
https://www.google.com/amp/www.getrichslowly.org/blog/2009/07/08/learning-to-budget-with-the-jars-system/amp/

Wujudkan beberapa tabungan yang memang perlu dihadapi masa akan datang.

Tabung raya puasa, tabun5g raya haji, tabung pendidikan, tabung melancong, tabung derma, dsb yang Uolss dah rancang.

Jika tips ini Uolss ikuti, Uolss akan hadapi kehidupan selepas raya setiap tahun dengan tenang dan terurus.


Kak Nas
019470678


Share this:

Tentang Nas Ibrahim

A mother of 7 energetic and lovely children.Working part time as a Shaklee Distributor.Support healthy consumptions and lifestyles.Contact me 0194706780 for Shaklee products.Provide Cash on Delivery for Kuala Kangsar, Padang Rengas, Sungai Siput, Ipoh dan Taiping areas.