Awas Bahan-bahan kimia Bahaya Dalam Produk Kecantikan dan Penjagaan Muka

Awas! Bahaya bahan-bahan ini yang berleluasa dalam produk-produk kecantikan dan penjagaan muka. Antaranya ialah:

1. BHA/BHT
 - tujuan untuk cerahkan muka. Ianya boleh menyebabkan kanser, rosak hati, menganggu tiroid dan organ pembiakan. Telah diharamkan di Eropah.
2. Bahan Pengawet-Pembebasan Formaldehid
 - penyebab kanser. Sangat alergik kepada kulit. Nama saintifik yang digunakan seperti DMDM Hydantoin (sangat biasa ), diazolidinyl urea, imidazolidinyl urea, methenamine, and quaternium-15.
3. Kompaun PEG
- dengan nama Propylene glycol, polyethylene glycols, atau or polyoxyethylene.
Berasaskan petroleum. Juga guna nama yangberakhir dengan  “–eth” or “–oxynol”. Boleh menyebabkan kanser.
4. Merkuri
- kita semua tahu merkuri sangat tidak elok, tapi masih digunakan untuk cerahkan kulit. Mudah diserap oleh kulit. elakkan produk jika ada nama seperti  “calomel”, “mercurio”, “mercurio chloride” atau hanya “mercury”.
5. Hydrokuinon
- juga agen pencerah kulit. boleh menyebabkan penyakit kulit " ochronosis ".
Kulit kita jadi melepuh warna hitam atau biru yang kekal. Boleh jadi penyebab kepada tumor.

6. Oxybenzone

- digunakan dalam pelindung matahari untuk serap sinar UV. Ianya menyebabkan kulit gatal-gatal dan reaksi alergik akan berlaku. Bahan ini ganggu sistem endokrin dan aktiviti hormon kita.
7. Triclosan
- bukan saja banyak digunakan dalam pencuci tangan yang antibakteria, tapi banyak digunakan dalam deodoran, pencuci muka dan ubat gigi. Boleh ganggu sistem endokrin dan hormon pembiakan kita juga.
8. Paraben
- bahan kimia ini meniru estrogen dan menyebabkan ketidakseimbagan hormon. Elakkan produk ada paraben kerana ganggu sistem pembiakan, menjadi tidak subur, perlahankan tumbesaran dan ganggu perkembangan kanak-kanak.
9.  Pewangi / Perfume
- beribu-ribu bahan kimia sebenarnya digunakan untuk menghasilakn pewangi / perfume yang pelbagai bau. "Walaupun ditulis "unscented' tapi telah disorokkan baunya dengan agen topeng. Boleh menyebabkan reaksi alergik, asthma, susah bernafas, atau lagi teruk, kanser.
10. Phthalates
- juga bahan biasa dalam pewangi. Bahan ini boleh sekat testosteron dan rosakkan sistem pembiakan lelaki. Juga antara punca besar kepada kanser payu dara.

11. Siloxanes
- dilabel sebagai “methicones”,  untuk lembutkan dan licinkan kulit. Ganggu hormon, kesuburan dan libido.
15. Sodium Lauryl (Laureth) Sulfate
- banyak dalam syampu,  sabun, pencuci muka. Mungkin ada  1,4-dioxane, dan ethylene oxide, yang merosakkan sistem saraf.
16. Retinol, atau Retinyl Palmitate/Acetate
- kompaun bahan kimia / sintetik Vitamin A banyak digunakan dalam produk kulit dan lipstik. Tingkatkan kanser kulit apabila sinar matahari bertindakbalas dan bebaskan radikal bebas. 

Share this:

Tentang Nas Ibrahim

A mother of 7 energetic and lovely children.Working part time as a Shaklee Distributor.Support healthy consumptions and lifestyles.Contact me 0194706780 for Shaklee products.Provide Cash on Delivery for Kuala Kangsar, Padang Rengas, Sungai Siput, Ipoh dan Taiping areas.

0 comments:

Post a Comment